Stichting Solidariteit voor de Joden in de Sovjet-Unie

Stichting Solidariteit voor de Joden in de Sovjet-Unie                           info@stichtingsolidariteit.nl

OVER HET COMITÉ

Het Solidariteitscomité voor
de Joden in de Sovjet Unie

Wereldwijd werd er eind jaren ‘60 in Joodse kringen gewezen op de urgente en zorgelijke situatie van de Joden in de Sovjet Unie en ontstond het idee gezamenlijk acties te ondernemen.

De activiteiten van het Solidariteitscomité in Nederland , opgericht in 1970, droegen bij aan de groeiende (internationale) aandacht voor de situatie van de Joden in de Sovjet Unie.

Minister Max van der Stoel neemt in 1983 de handtekeningen in ontvangst. Awraham Soetendorp (3de van links) kijkt toe.

(foto: Nationaal Archief

Het Solidariteitscomité, met als doelstelling  aandacht te krijgen voor de uiterst benarde situatie van deze Joden,  liet zien hoe een collectieve, solidaire inspanning, gedreven door humanitaire waarden, kan bijdragen aan verandering en verbetering van de situatie van met name Joden in gevangenschap, zelfs onder de meest uitdagende omstandigheden.

Het Comité werd destijds samengesteld uit afgevaardigden van alle joodse kerkgenootschappen (orthodox en liberaal) . Zij organiseerden demonstraties o.a. voor de Sovjet Ambassade in Den Haag, voor synagogen in Amsterdam en op vele andere belangrijke plaatsen, waarbij de daaruit voortvloeiende publiciteit van groot belang bleek te zijn voor de situatie van de Joden in de Sovjet Unie. Het Comité is actief gebleven tot begin jaren ’90 , toen de Sovjet Unie uiteen viel en de Joden de vrijheid kregen te vertrekken.

Omdat de solidariteit van het Nederlands Joods publiek én het niet-Joodse publiek zo overweldigend was is dit mede voor het comité aanleiding geweest de gebeurtenissen vast te leggen in de vorm van boek en documentaire:

Rebellie van de Hoop