Stichting Solidariteit voor de Joden in de Sovjet-Unie

Stichting Solidariteit voor de Joden in de Sovjet-Unie                           info@stichtingsolidariteit.nl

REBELLIE VAN DE HOOP

documentaire

In de jaren tachtig vindt in Nederland een bijzondere actie plaats. Een petitie voor het recht op vrije emigratie van Sovjet-Joden wordt ondertekend door meer dan 1 miljoen mensen. Het is één van de grootste solidariteitsacties die ons land ooit heeft gekend en die ook internationaal opzien baart.

Schrijfster en historica Aline Pennewaard gaat in deze film van Raoul de Zwart op zoek naar de initiatiefnemers van deze actie en ontmoet een aantal naar Israël geëmigreerde Sovjet-Joden, toentertijd jonge activisten of zogeheten ‘refuseniks'. Zij spreekt met oud rabbijn Awraham Soetendorp die destijds het boegbeeld van het Solidariteitscomité was. Ook ontmoet zij Yosif Begun, Silva Zalmanson en Nathan en Avital Sharansky. REBELLIE VAN DE HOOP is een aanvulling op haar gelijknamige boek, dat zij schreef in opdracht van de Stichting Solidariteit voor de Joden in de Sovjet-Unie.

Met medewerking van: SYLVIA MILHADO, AWRAHAM SOETENDORP, YOSIF BEGUN, SYLVA ZALMANZON, NATAN en AVITAL SHARANSKY, SHMUEL SHENHAR, TZEMACH JACOBSON, ANDRÉ BOERS, MICHA DE VRIES.

Regie & Script

RAOUL DE ZWART
Camera & Montage

PAUL TEKENBROEK

Geluid & Licht

MENNOLT VAN WASBEEK
Geluidsafwerking

FRITS DE BRUIJN

Grafisch ontwerp

BIANCA GIJSMAN

Muziekcompositie & Uitvoering

HANS STEIJGER (piano) en NOA EYL (viool)

Speelduur 68 minuten/Kleur/Stereo/ DVD 16:9

Kijkwijzer: alle leeftijden

Geproduceerd in opdracht van het Solidariteitscomité voor de Joden in de Sovjet-Unie door INBETWEEN VIDEO PRODUCTIONS / Raoul de Zwart 2023.

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Bekijk hiernaast de Nederlandstalige versie van de trailer van de documentaire.

De Engels ondertitelde versie van de trailer vind je hieronder.

De documentaire is ook op DVD verkijgbaar vanaf eind oktober 2023.

Bestellen kan via  stichtingsolidariteit@gmail.com.

De kosten bedragen 15 euro incl. verzendposten.

Nieuwe alinea